Regain | Slaap , slapen, problemen, Positief denken, gratis intake; stress, chronische pijn, kanker, ADEMEN, mindfullness, psas, regs , pendelen workshop, cursus, energie management
slapen, slaap probleem, chronisch, Mindfulness, PSAS, ReGS, POSITIEF DENKEN, MINDER STRESS, beter ADEMEN, grenzen leren aangeven, PDS, positief voelen, HYPNOSE, beter slapen, meer energie , time management, workshop, cursus
slaapprobleem, slapen, stress, opgebrand, positief denken, mindfulness, PDS, cursus, workshop, scheveningen, den haag, pendelen, ademen, ademtherapie, energie management, mogelijkheden
15388
page,page-id-15388,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

HERWINNEN, HERKRIJGEN, WEER BEREIKEN

Nieuws

 

Inzicht zonder handelen brengt geen verandering.

 

Dus ……. doen is de oplossing!!

 

Op deze pagina vind je actuele zaken of andere bijzonderheden

d.d. 6 april 2018

 

inhoud nieuws pagina: 

  • positief zijn kun je leren
  • slapen en slaapproblemen 
  • chronische pijn 

 ==========

 

Positief zijn kun je leren

Mensen die positief in het leven staan voelen zich gelukkiger. Hoe is dat met jou?

Gelukkig kun je leren om je positiever te voelen. Enkele tips:

 

  • STOP met denken in problemen.

 

  • START met
    • denken in mogelijkheden en ga ze onderzoeken. Wees nieuwsgierig.
    • denken in oplossingen; ga het doen en ontdek wat er nog meer kan.
    • loslaten, al die dingen waar je geen invloed op hebt, die je niet kunt veranderen…… loslaten.

 

  • MAAK een Positieve Dingen Boekje
    • koop een schriftje of opschrijfboekje (dus lekker ouderwets; )) .
    • kijk iedere avond terug op de dag: wat was er vandaag positief voor jou, wat maakte jou blij en waarom.
    • schrijf één ding op; datum er bij.
    • versier eventueel de bladzijde op jouw manier.
    • voor iedere dag een nieuwe bladzijde.
    • lees af en toe je positieve ervaringen door.
    • je zult je over het algemeen blijer gaan voelen.
    • je gaat steeds meer positieve dingen ervaren.

 

Wat houdt je nu nog tegen om positiever te worden?

GA GENIETEN van alle kleine positieve momenten die er iedere dag zijn.

==========

 

Slapen en slaapproblemen

We slapen allemaal wel eens een keer niet zo goed. Je kunt dan denken aan: moeilijk in slaap komen, doorslaapproblemen en/of vroeg wakker worden in de ochtend.

Uit onderzoek blijkt echter dat zeker 10 – 20% van de mensen langdurig met slaapproblemen te maken heeft.  Het CBS spreekt zelfs van 1 op de 5 mensen met slaapproblemen (maart 2018). 

 

Oorzaken van (tijdelijke) slaapproblemen kunnen zijn:

  • ziekte, rouwverwerking, conflicten thuis of op werk
  • lichamelijke klachten: pijn, spierspanning, ziekte
  • psychische factoren: stress, angst, psychische problemen
  • jetlag, ploegendienst, ziekenhuisopname
  • middelen gebruik: alcohol, medicijnen, slechte voeding, tabak, drugs, cafeïne
  • gebruik van telefoon, TV en computer in de avond

 

Hoeveel slaap heb je nodig?

Kinderen hebben meer slaap nodig dan ouderen. Kleine kinderen > 12 uur per nacht, bij pubers is dit ongeveer 9 uur. Voor volwassenen tot ± 55 jaar is dat gemiddeld 7½ uur. Boven de ± 55 jaar is 6 – 6½ uur eerder regel dan uitzondering.

Mijn ervaring: 

Ik was er tot voor kort vast van overtuigd dat ik 8 uur per nacht horde te slapen. Vaak ging ik rond 22.00 uur aanstalten maken (opruimen etc.) en lag dan rond 22.30 uur in bed. Even lezen en dan om 23.00 uur gaan slapen. En ja, dan lag ik vaak zeker een uur wakker.

Na een bijscholings dag over slaapproblemen heb ik mijn slaapritueel met een uur verlaat. Het tijdstip van opstaan, 07.30 uur, liet ik hetzelfde. Na een week waren mijn inslaapproblemen zo goed als over. ’s Morgens voel ik me heerlijk uitgerust! 

Ik weet dat de omschakeling niet voor iedereen zo snel zal gaan, maar toch …….

 

Biologische klok

Het slaap-waak ritme wordt geregeld door onze biologische klok in ons hoofd. Je kunt deze enigszins beïnvloeden om zich een paar uur aan te passen. Zomer- en wintertijd is hiervan een goed voorbeeld.

lees meer:  Slaap problemen

 

Heb je hierbij hulp nodig, maak dan een afspraak. We kunnen dan samen kijken hoe jij je slaappatroon kunt verbeteren.

==========

 

Chronische pijn 

Weet je dat ……..

  • er ongeveer 3 miljoen mensen chronische pijn hebben, waarvan veel mensen last hebben  van chronische rugpijn
  • veel mensen door pijn minder gaan bewegen, waardoor spieren gaan verstijven en er meer pijn ontstaat
  • je pijngevoeligheid omlaag gaat na sporten
  • dat je kunt leren om anders met pijn om te gaan

 

Chronische pijn zit in je hoofd

Nu weet ik dat veel mensen dit meteen gaan ontkennen, want dat is niet zo. Ze voelen het toch in hun rug of op een andere plek in hun lichaam.

 

Hoe werkt dat dan?

Pijn die op gegeven moment ergens in je lichaam ontstaat door een infectie, ongeluk of anders heeft een bepaalde herstelperiode. Pijn die na een normale herstelperiode langer dan 6 maanden blijft aanhouden, wordt chronische pijn genoemd. Het is een verhoogde waakzaamheid van het alarmsysteem van ons lichaam. Dit alarmsysteem loopt via het centrale zenuwstelsel via het ruggenmerg naar ons brein. Vandaar dat men zegt dat chronische pijn in je hoofd zit. Als de pijn blijft bestaan, dan betekent dat volgens je brein dat er nog steeds gevaar dreigt, waartegen het jou moet beschermen. Ook als dit daadwerkelijk niet meer nodig is.

 

Voorbeeld:

Bij Pieter, 65 jaar oud, is vele jaren geleden zijn linkerbeen geamputeerd. Hij kan zich met de beenprothese prima redden. Toch heeft hij af en toe vreselijke pijn in zijn (geamputeerde) linkerbeen.

 

Iedereen gaat anders om met zijn/haar pijnklachten. Je kunt leren om anders met de pijn om te gaan, waardoor pijn vermindering wordt ervaren. Hierdoor verbetert de kwaliteit van leven.

 

lees meer: Chronische pijn 

==========

Herwinnen, herkrijgen en weer bereiken begint vandaag! Maak een afspraak voor een intake gesprek.