Regain | positief, energie, senioren, 50 plus, Slaap , slapen, problemen, Positief denken, gratis intake; tinnitus, stress, chronische pijn, kanker, ADEMEN, mindfullness, psas, regs , pendelen workshop, cursus, energie management
jong of oud? leer positief leven, energie, slapen, 50 plus, slaap probleem, chronisch, tinnitus, Mindfulness, PSAS, ReGS, STRESS, beter ADEMEN, grenzen leren aangeven, PDS, positief voelen, HYPNOSE, beter slapen, meer energie , time management,
tinnitus, senioren, chronisch, pijn, kinderen, 50 plus, 50+, slaapprobleem, slapen, stress, tinnitus, positief denken, mindfulness, PDS, scheveningen, den haag, ademen, ademtherapie, energie , AVG
15388
page-template-default,page,page-id-15388,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

HERWINNEN, HERKRIJGEN, WEER BEREIKEN

REGAIN = HERWINNEN, HERKRIJGEN, WEER BEREIKEN

het herwinnen van jezelf:  

je eigen kracht, je energie en je gezondheid terugkrijgen;

het weer leren bereiken van je eigen (realistische) doelen.

 

Op deze pagina vind je actuele zaken of andere bijzonderheden

d.d. 2 januari 2021

==========

Update i.v.m. corona:

De praktijk is vanaf maandag 4 januari 2021 weer open!!  

==========

 

Onderwerpen:

  • Zorgverzekering 2021
  • Eenzaam en/of alleen
  • Stress 
  • De 1.5m. samenleving: Wil je 1,5 meter afstand houden voor mij?

 ========== 

 

De zorgverzekering 2021 en therapie bij REGAIN

De therapie bij REGAIN wordt gelukkig nog steeds door de meeste zorgverzekeraars vergoed via de aanvullende verzekering.

========== 

 

Eenzaam en/of alleen

De term “eenzaam” hoor je dagelijks voorbij komen. Vaak wordt eenzaamheid gekoppeld aan ouderen. Het lijkt er echter op dat veel jonge mensen, vooral in deze corona-tijd, zich heel erg eenzaam voelen.

 

Wat is eenzaamheid?

  • Geen (sociale) contacten hebben.
  • Niet weten hoe/waar men andere mensen/leeftijdsgenoten kan ontmoeten.
  • Geen “luisterend” oor hebben.

 

Eenzaam en alleen voelen, is dat hetzelfde?

Vaak worden de begrippen “eenzaam” en “alleen voelen” met elkaar verbonden. Toch is dat in de praktijk niet altijd zo.

Ik werk als vrijwilliger bij het Ouderenfonds en heb wekelijks telefonisch contact met ouderen (vanaf ongeveer 60 jaar) uit heel Nederland. We hebben dan uitgebreide gesprekken over van alles en nog wat.

Het valt me op dat sommige mensen aangeven dat ze heel erg eenzaam zijn, terwijl er dagelijks 2 á 3 mensen over de vloer komen en ze telefonisch ook dagelijks 2 á 3 mensen spreken. Toch geven ze aan dat ze eenzaam zijn.

Ook heb ik dan contact met mensen die dagelijks slechts één of helemaal geen mensen spreken. Zij geven wel aan dat ze veel alleen zijn, maar zich niet eenzaam voelen.

Vanuit mijn praktijk ken ik ook situaties waarin mensen met een partner, al dan niet met (jonge) kinderen thuis, die aangeven dat zij zich heel erg eenzaam voelen.

Eenzaamheid = je niet-verbonden voelen. Je mist een hechte emotionele band met een ander/anderen. Het is dus een persoonlijke ervaring.

 

Wat kun jij zelf doen

  • Anderen kunnen van buitenaf niet zien hoe jij je voelt, wat er door jou heengaat. Het is dus belangrijk dat je naar de ander aangeeft hoe het met jou gaat, hoe jij je voelt.
  • Vertel ook wat jij nodig hebt om je beter te gaan voelen. Geef aan wat de ander voor jou zou kunnen doen, wat jij nodig hebt. Of die ander dat kan of wil, dat zal bepaalt de ander. Wees concreet in de vraag.
  • Heb ook belangstelling voor die ander. Informeer waar die ander mee bezig is. Vraag wat jij voor die ander kan doen. Stel open vragen: deze beginnen met: Wat ….., Hoe …., Welke ….. Waar …., etc.

 

Als jij nog niet weet wat je nodig hebt om je beter te gaan voelen, hoe moet die ander het weten?

 

Zelfonderzoek

  • Word actief.
  • Ga onderzoeken waar jij je prettiger van gaat voelen en doe het. Al doende leer je, nietwaar.
  • Ga onderzoeken waar jij een beetje blij van wordt. Bijvoorbeeld: lezen, puzzelen, kleuren, tekenen, muziek luisteren, etc.
  • Schrijf iedere dag zo’n klein positief momentje op in een boekje. Je kunt eventueel die bladzijde wat leuker maken met kleurtjes, een plaatje, etc.
  • Lees regelmatig die positieve aantekeningen door en merk wat het met je doet. Misschien merk je dat er vanzelf een kleine glimlach op je gezicht komt.
  • Je zult merken dat je steeds meer kleine positieve momenten gaat ervaren. Immers, waar je op focust, gebeurt!

 

Stel je open voor de mensen in je omgeving

  • Heb belangstelling voor anderen. Zeg bijvoorbeeld die nors kijkende buurman-/vrouw gedag als je die tegenkomt.
  • Informeer soms eens waar die ander mee bezig is. Luister naar wat er verteld wordt. Vraag door.
  • Vraag waar jij die ander mee kunt helpen.

 

Moeilijk?

Vind je het moeilijk om hierover met je omgeving te praten of zie je die positieve momentjes niet, maak dan een afspraak met me. Samen gaan we kijken hoe jij je prettiger kunt gaan voelen. 

========== 

 

Stress

Een beetje stress is prima. Het geeft je energie om dingen te ondernemen.

Veel stress kan het tegenovergestelde effect hebben. 

 

Dit kan je helpen

  • Zorg voor een stukje regelmaat.
  • Ga minimaal 1 x per dag een half uur naar buiten. Loop of fiets een stukje door het bos, het park of langs het strand.
  • Richt je blik op de natuur en voel de wind door je haren gaan.
  • Blijf soms even staan, kijk bewust om je heen en adem heel bewust een paar diep in en uit.
  • Focus dan op de beweging van je buik bij de IN- en UIT-ademing.
  • Merk hoe je hoofd rustig wordt.

========== 

 

 

De 1,5 m. samenleving: ja …. nee ….. soms …… misschien ….. of toch ja….?

Mijn dochter, 38 jaar oud, heeft onderstaande blog op haar linkedIn geplaatst en deze is al meer dan 18.000 x geliked. Graag deel ik haar tekst met jullie.

 

Blog: Wil je 1,5 meter afstand houden voor mij?

Als ik 1,5 meter afstand hou, krijg ik steeds vaker reacties als “die afstand is overdreven” of “ik heb (waarschijnlijk) al corona gehad”. Ik ben verbaasd dat andere mensen vinden dat zij de keuze kunnen maken om minder afstand tot mij te houden, zonder te vragen of ik dat wil.

 

Bij mij kan je aan de buitenkant niet zien dat ik tot een risicogroep behoor. Qua weerstand heb ik net zo’n grote kans als jij om corona te krijgen, alleen heb ik een grotere kans om ernstig ziek te worden en/of heb ik langer tijd nodig om te herstellen. Ik heb genoeg ziekenhuizen gezien in mijn leven, daar hoeft niets extra’s bij.

 

Toch ga ook ik naar buiten. Drukke plekken vermijd ik, boodschappen laat ik bezorgen, maar een dagelijkse wandeling, fietstocht of werken op de volkstuin doe ik wel. Zo beperk ik het risico, werk ik aan mijn conditie en geniet ik toch van de frisse buitenlucht. Dat heb ik ook nodig voor mijn (mentale) gezondheid.

 

Dit wordt echter steeds lastiger doordat meer mensen de keuze maken om steeds minder afstand te houden. Als je het niet voor jezelf doet, zou je dan de 1,5 meter afstand voor mij willen houden? Dan kan ik nog steeds naar buiten zonder vergroot risico.

Bedankt.

========== 

Herwinnen, herkrijgen en weer bereiken begint vandaag! Maak een afspraak voor een intake gesprek.