Regain | chronische klachten, pijn, slaap problemen, PDS, ReGS, PSAS, klachten
chronische klachten kunnen verminderen; pijnklachten, hoofdpijn, PDS, ReGS, PSAS,
chronische klachten, pijn, slaap probleem, PDS, ReGS, PSAS, klachten, den haag
16245
page,page-id-16245,page-child,parent-pageid-15075,page-template-default,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12.1,vc_responsive
 

HERWINNEN, HERKRIJGEN, WEER BEREIKEN

Diverse klachten

Niemand kan teruggaan voor een nieuw begin,
maar iedereen kan vandaag beginnen
met een nieuw einde.

Diverse klachten

  • algemeen
  • chronische pijnklachten
  • slaapproblemen
  • overige klachten

 

Algemeen

Het is onmogelijk om alle klachten te beschrijven waar iemand tegenaan kan lopen. Kom je jouw klacht hier niet tegen, dan is er nog niets aan de hand. Bel of mail me even, dan kunnen we overleggen wat ik voor je kan betekenen.

 

 

Chronische pijnklachten

Het aantal mensen met chronische pijn, zoals buikpijn, hoofdpijn, rugpijn, etc. is veel groter dan we eigenlijk weten. Men loopt er niet mee te koop. Er is medisch gezien vaak weinig aan te doen, behalve medicatie, welke dan ook nog veel bijwerkingen heeft.

 

Bij chronische pijn, zoals neuropatische pijn, is er vaak een één worden met je pijn vanuit het NEE zeggen. De pijn is constant aanwezig en mag er niet van je zijn. Je vecht tegen de pijn, je wilt de pijn verdringen en geeft er daardoor teveel (negatieve) aandacht aan. Zo ontstaat er als het ware een constant gevecht tegen een deel van jezelf. Je blijft op de pijn gefocust.

 

Door mindfulness toe te passen creeer je als het ware een nieuwe ruimte in het bewustzijn om die pijn heen. Met meer ruimte er omheen wordt de pijn meestal ervaren als dat het er wel is, maar niet meer je leefpatroon overheerst. Het is alsof de pijn wat meer naar de achtergrond verschuift. Hierdoor krijg je weer de mogelijkheid om te gaan genieten van de positieve dagelijkse dingen om je heen.

Je gaat je eigen mogelijkheden ontdekken. Je ontdekt nieuwe uitdagingen. Je kunt weer gaan genieten.

Door de combinatie van mindfulness met hypnotherapie en eventueel ademtherapie kun je leren om de pijn anders te gaan ervaren, waardoor je er minder last van hebt.

 

 

Slaapproblemen

We slapen allemaal wel eens een keer niet zo goed. Je kunt dan denken aan: moeilijk in slaap komen, doorslaapproblemen en/of vroeg wakker worden in de ochtend.

Uit onderzoek blijkt echter dat zeker 10% van de mensen langdurig met slaapproblemen te maken heeft.

 

Oorzaken van (tijdelijke) slaapproblemen kunnen zijn:

  • ziekte, rouwverwerking, conflicten thuis of op werk
  • lichamelijke klachten: pijn, spierspanning, ziekte
  • psychische factoren: stress, angst, psychische problemen
  • jetlag, ploegendienst, ziekenhuisopname
  • middelen gebruik: alcohol, medicijnen, slechte voeding, tabak, drugs, cafeïne
  • gebruik van telefoon, TV en computer in de avond

 

Hoeveel slaap heb je nodig?

Kinderen hebben meer slaap nodig dan ouderen. Kleine kinderen > 12 uur per nacht, bij pubers is dit ongeveer 9 uur. Voor volwassenen tot ± 55 jaar is dat gemiddeld 7½ uur. Boven de ± 55 jaar is 6 – 6½ uur eerder regel dan uitzondering.

 

Biologische klok

Het slaap-waak ritme wordt geregeld door onze biologische klok in ons hoofd. Je kunt deze enigszins beïnvloeden om zich een paar uur aan te passen. Zomer- en wintertijd is hiervan een goed voorbeeld.

 

Wat kun je er zelf aan doen.

Inzicht krijgen:

  • noteer (als je ’s morgens wakker wordt) gedurende 2 weken:
    • hoe laat ga je je bed in, hoe laat sta je op
    • hoe vaak lig je wakker en hoe lang; wat doe je dan
  • gebruik van alcohol, koffie, roken na 8 uur ’s avonds
  • hoe voel jij je overdag: genoeg energie, vermoeidheid, geïrriteerd, etc.
  • medicijngebruik
  • gebruik van smartphone, TV, computer

 

Soms is dit inzicht al een Eye opener en kun je zelf wat zaken aanpassen in je gewoonten.

Heb je hierbij hulp nodig, maak dan een afspraak. We kunnen dan samen kijken hoe jij je slaappatroon kunt verbeteren.

 

 

Overige klachten

Dan zijn er nog veel zaken waar je tegenaan kunt lopen in het leven. Soms kun je er een etiketje opplakken. Vaak is het een vaag gevoel van “niet lekker in je vel zitten”.

Blijf er niet mee rondlopen. Praat met iemand over de zaken waar je tegenaan loopt. Door dingen hardop te benoemen, neem je er al een beetje afstand van. Dit is het begin van loslaten en je beter gaan voelen.

 

Bij REGAIN kun je in een rustige omgeving de zaken waar jij tegenaan loopt, bespreken. Samen zoeken we naar een oplossing!

Herwinnen, herkrijgen en weer bereiken begint vandaag! Maak een afspraak voor een intake gesprek.