Regain | chronische pijn , rug pijn, pijn
Ga je pijn aan en voel je vrij.
pijn, chronische pijn, rug pijn, hypnotherapie, scheveningen,, zuidholland, den haag
16930
page-template-default,page,page-id-16930,page-child,parent-pageid-15075,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
 

HERWINNEN, HERKRIJGEN, WEER BEREIKEN

Chronische pijn

De oppervlakte van de oceaan bestaat uit hoge golven,

maar diep onder de zeespiegel is het volkomen kalm.

Chronische pijn en op welke manier kun je hier beter mee omgaan.

 

Weet je dat ……..

  • er ongeveer 3 miljoen mensen chronische pijn hebben, waarvan veel mensen last hebben  van chronische rugpijn
  • veel mensen door pijn minder gaan bewegen, waardoor spieren gaan verstijven en er meer pijn ontstaat
  • je pijngevoeligheid omlaag gaat na sporten
  • dat je kunt leren om anders met pijn om te gaan

 

Chronische pijn zit in je hoofd

Nu weet ik dat veel mensen dit meteen gaan ontkennen, want dat is niet zo. Ze voelen het toch in hun rug of op een andere plek in hun lichaam.

 

Hoe werkt dat dan?

Pijn die op gegeven moment ergens in je lichaam ontstaat door een infectie, ongeluk of anders heeft een bepaalde herstelperiode. Pijn die na een normale herstelperiode langer dan 6 maanden blijft aanhouden, wordt chronische pijn genoemd. Het is een verhoogde waakzaamheid van het alarmsysteem van ons lichaam. Dit alarmsysteem loopt via het centrale zenuwstelsel via het ruggenmerg naar ons brein. Vandaar dat men zegt dat chronische pijn in je hoofd zit. Als de pijn blijft bestaan, dan betekent dat volgens je brein dat er nog steeds gevaar dreigt, waartegen het jou moet beschermen. Ook als dit daadwerkelijk niet meer nodig is.

 

Voorbeeld

Bij Pieter, 65 jaar oud, is vele jaren geleden zijn linkerbeen geamputeerd. Hij kan zich met de beenprothese prima redden. Toch heeft hij af en toe vreselijke pijn in zijn (geamputeerde) linkerbeen.

 

Iedereen gaat anders om met zijn/haar pijnklachten. Je kunt leren om anders met de pijn om te gaan, waardoor pijn vermindering wordt ervaren. Hierdoor verbetert de kwaliteit van leven.

 

Chronische pijn beïnvloedt het dagelijkse bewegen, kost energie en vaak is er sprake van een hogere spierspanning. Je bewust worden van lichaam signalen die iets zeggen over spanning of ontspanning is een eerste stap. Bewust worden van deze signalen is een eerste stap om je grenzen te leren ontdekken. Hierdoor kun je betere keuzes maken die je pijn ervaring kunnen verminderen.

 

Bij chronische pijn is het belangrijk dat er een balans is tussen belasting (dat wat je op een dag doet) en belastbaarheid (dat wat je op een dag aankunt). Dit kun je leren door een afwisseling tussen rust en activiteit, bewust kiezen tussen energiegevers en energievreters, etc. Leren waar jouw grenzen liggen en die gaan aangeven. Wat kun je zelf te doen.

Belangrijk is dat je je bewust wordt van je eigen mogelijkheden. Dat je leert wat je zelf kunt veranderen om je prettiger te voelen. Dat jij weer de manager over jezelf wordt en kunt leren om invloed uit te oefenen op je pijn in plaats van dat de pijn alles bepaalt.

Opnieuw vertrouwen in je eigen lichaam vinden, zodat je dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken. Activiteiten zoals werk, sport en bezigheden met familie en/of vrienden.

 

Hier kan ik je mee helpen

  • Anders leren omgaan met je pijn
  • Manager van je gedachten worden
  • Leren focussen op positieve dingen
  • Je veerkracht vergroten. dit is een eigenschap om bij tegenslag ook weer terug t kunnen veren en soms zelfs van tegenslag iets te leren en te groeien
  • Kwaliteit van leven verbeteren

 

Enkele technieken die ik o.a. kan inzetten:

  • Mindfulness: manager dan je gedachten worden. Dus leren om de focussen op dingen die je energie geven.
    • MBCT (mindfulness based cognitieve therapie): anders leren omgaan met je klachten.
    • MBSR (mindfulness based stress reduction): Stress gaan loslaten op een prettige manier.
  • EMDR. Eventuele traumatische ervaringen neutraliseren, zodat je er geen last meer van hebt.
  • Hypnotherapie. Onbewuste zaken neutraliseren. Iets dat neutraal is, dat heb je geen last (meer) van.
  • Bewust worden van je energievreters en energie gevers; dus balans maken in je dagelijks leven.

 

Met de verschillende handvatten die je krijgt, leer je om beter gebruik te maken van wat je wel kunt, welke mogelijkheden je wel hebt. Bewust worden welke zaken jou energie geven. Je richten op positieve zaken, op wat wel een glimlach op je gezicht geeft. Hierdoor krijg je weer vertrouwen in je lichaam en kun je weer dingen doen die je leuk vindt. De kwaliteit van leven wordt groter.

 

Het is net als leren lopen of zwemmen of anders: al doende leer je.

Wat houdt je tegen? Wat heb je te verliezen?

Geef jezelf de kans om je kwaliteit van leven te verbeteren.

Herwinnen, herkrijgen en weer bereiken begint vandaag! Maak een afspraak voor een intake gesprek.